Personal Shopper (20...

‘Personal Shopper’ is een onoplosbare puzzel. Het is een thriller zonder richting die ook die typische ongrijpbaarheid heeft van Franse cinema. Hoewel deze stijl en een gebrek aan verhalende boog ertoe leiden dat er weinig emotionele betrokkenheid mogelijk is, is het

Tour de France (2016...

Sinds de aanslagen in Parijs en Nice, en de mede daaruit voortvloeiende toenemende vreemdelingenhaat, hebben de Fransen meer dan ooit behoefte aan een gevoel van eenheid en verbroedering. Een manier om hier uiting aan te geven is via het witte doek. Schrijver,

Manchester by the Sea (2016)

Je leest er wel eens over in de krant: familiedrama's. Soms zijn bij een van de familieleden de stoppen doorgeslagen, maar het kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn waardoor het gruwelijk mis kan gaan binnen een gezin. Wat doet het met de nabestaanden wanneer zo'n drama zich binnen het gezin voltrekt? Scenarioschrijver en regisseur Kenneth Lonergan nam die vraag als uitgangspunt toen hij het verhaal schreef voor 'Manchester by the Sea' (2016). Zijn vriend en collega Matt Damon - met wie hij in 2011 de film 'Margaret' maakte - haakte aan; aanvankelijk zou hij de film ook regisseren, maar vanwege contractuele verplichtingen elders ging dat niet door.

Magnus (2016)

Schaken is geen sport voor de massa, maar ook zonder kennis van rokades is de documentaire ‘Magnus’ interessant. De film weet schaken neer te zetten als een gegeven dat even ongrijpbaar is als de hoofdpersoon. De Noor Magnus Carlsen (1990) staat bekend als de Mozart van het schaakspel,

Paterson (2016)

Stel, je zou liefdesgeluk willen vatten in film. Zou dat kunnen? Waarschijnlijk niet zonder romantische ontwikkeling, doorgaans hoogstnoodzakelijk voor een filmregisseur. In ‘Paterson’ voltrekt zich het onvoorstelbare. Precies een week aan routines uit het leven van

The Handmaiden ̵...

De Koreaanse filmindustrie kent een aantal grootmeesters, die in het Westen veel bewondering weten op te roepen. Chan-wook Park is hiervan misschien wel de bekendste. Internationaal brak hij door bij het grote publiek met de zeer inventieve en hyper-gewelddadige

Into the Forest (201...

Wanneer de stroom uitvalt in een groot deel van Canada en Noord-Amerika, wordt het leven van een vader en zijn twee jong-volwassen dochters Nell en Eva behoorlijk ingewikkeld. Ze wonen midden in de uitgestrekte Canadese bossen, kilometers verwijderd van de

On the Other Side – S one strane (2016)

Geduld is een schone zaak. Dat blijkt maar weer uit de Kroatische speelfilm ‘On the Other Side’. Geduld, omdat dit drama gruwelijk traag op gang komt. Geduld, omdat we maar niet begrijpen waarom hoofdpersoon Vesna nooit helemaal in beeld komt. Altijd zit er een gordijn, struik, raam of iets anders tussen ons en de al wat oudere verpleeghulp. Alsof er tussen haar en de wereld een doorzichtige muur staat, zij aan de ene kant en wij aan de andere. Dat laatste klopt ook wel, al komen we daar dus niet meteen achter. In eerste instantie lijken Vesna en haar gezin (volwassen zoon en dochter, vader is spoorloos) gewone levens te leiden.

Cartas da Guerra (20...

In 1971 vertrok de Portugese arts en schrijver António Lobo Antunes naar Angola om daar te dienen in het leger. In Angola streed een handjevol bevrijdingsgroepen voor de onafhankelijkheid van het land en de Portugezen wilden daar niets van hebben. Vanuit zijn

Jan14

Danny Says (2015)

De muziekwereld kent vele relatief onzichtbare figuren zonder wie zij er anders had uitgezien. Platenbazen als Seymour Stein (Sire), Chris Blackwell (Island) en Ahmet Ertegün (Atlantic) waren als persoon zodanig met hun label verweven, dat het bijna impresario's werden

Of ik gek ben (2016)

‘Een maatschappij in een maatschappij in een maatschappij’. Dat staat niet alleen geschreven op de mierenboerderij die Benjamin (Mike Weerts) in de film ‘Of ik gek ben’ (2016) van zijn vriend Gregor (Matteo van der Grijn) krijgt, maar is ook een mooie metafoor voor de plek waar hij beland is: tbs-kliniek De Regenboog. Een volledig afgesloten wereld, met zijn eigen regels, wetten en hiërarchie. Michiel Stroink, de schrijver van het gelijknamige boek waarop de film gebaseerd is, liet zich inspireren door de tijd dat hij - als bijbaantje naast zijn studie Literatuurwetenschappen - Nederlands en maatschappijleer doceerde aan tbs-patiënten.

Allied (2016)

Robert Zemeckis, regisseur van ‘Forrest Gump’ (Oscar voor onder andere beste film en beste regisseur), de ‘Back to the Future’ trilogie (één van de meest succesvolle film franchises), ‘Who Framed Roger Rabbit?’ (live-action en animatie gemixt) en meest recentelijk ‘The

To My Beloved – Para minha amada morta (2015...

We staan er - gelukkig - niet vaak bij stil. Wat laten we aan materiële zaken na als we er niet meer zijn? En hoe gaan onze nabestaanden daar mee om? In het Braziliaanse 'To My Beloved’ (‘Para minha amada morta’) zien we hoe de introverte weduwnaar Fernando de spullen van zijn overleden vrouw koestert. Door de manier waarop hij haar kleding en schoenen behandelt, besef je dat hij nog lang niet door de rouwperiode heen is. ‘To My Beloved’ toont op delicate wijze hoe mensen na het verlies van een geliefde het gevoel kunnen hebben dat bezittingen de ziel van een persoon kunnen vasthouden. Fernando klampt zich vast aan zijn gewoonte om ’s avonds

Lion (2016)

In India verdwijnen jaarlijks zo'n tachtigduizend kinderen. Velen daarvan komen te overlijden, anderen vallen in de handen van dubieuze mensenhandelaren en weer anderen komen terecht in een weeshuis, waar ze kans maken om geadopteerd te worden. Het

Brimstone (2016)

Nog voordat de film officieel in première ging, is er al veel gezegd over Martin Koolhovens eerste Engelstalige film ‘Brimstone’. De film zou geweld verheerlijken en vrouwonvriendelijk zijn. Dat zijn echter merkwaardige kwalificaties voor een film die door Koolhoven zelf als een Western geafficheerd wordt. Een genre dat nu niet bepaald bekend staat om zijn fijnzinnigheid. Daarnaast gaat het hier om filmgeweld, iets dat alleen symbolische raakvlakken heeft met de werkelijkheid. Om in film de grenzen van beschaving op te trekken is niet alleen hypocriet, maar vooral doelloos. Bovendien doen dit soort typeringen een film in het algemeen schromelijk tekort. Film is meer dan een lukrake verzameling van, wel of niet terechte, trefwoorden.

Meadowland (2015)

Je gunt het je ergste vijand niet: een kind verliezen. Maar misschien nog wel erger is het wanneer je kind van de aardbodem verdwijnt en je geen idee hebt wat er met hem of haar gebeurd is. Al die vragen die dan door je hoofd gaan spoken: leeft je kind nog? Zo ja, waar is